Audi TechFocus: Audi er producenten med flest patenter på elektriske drivlinjer

Den tekniske udviklingsafdeling hos Audi – Technische Entwicklung – er det sted, hvor brandets hjerte slår, og hvor "Vorsprung durch Technik" bliver til virkelighed. Ingeniørerne udvikler innovationer helt fra den oprindelige idé og til innovationen er klar til serieproduktion. Dette nye "Audi TechFocus" nyhedsbrev giver detaljeret indsigt bag kulisserne i den tekniske udviklingsafdeling. Denne gang drejer det sig om patenter, eller – sådan dokumenterer vi “Vorsprung durch Technik.”

I 1970 - med andre ord for nøjagtigt 50 år siden - flyttede afdelingen "Technische Entwicklung" ind i de første nye faciliteter i den nordlige periferi af Ingolstadt. Komplekset er kontinuerligt blevet udvidet lige siden, og i øjeblikket er næsten 10.000 teknikere og ingeniører beskæftiget med forskning og udvikling på lokationen i Ingolstadt. Sammen med de næsten 2.000 tekniske udviklingsmedarbejdere i Neckarsulm og udviklerne i Gyor, Beijing og San José Chiapa danner de innovationslaboratoriet for de fire ringe - og det med stor succes. Antallet af anmeldte patenter er et af benchmarkene for brandets stærke innovative kompetence.

Hvor mange patenter anmelder Audi om året?

I 2019 blev der anmeldt mere end 1.200 patenter, med andre ord mere end tre om dagen, hver dag, hele året. Patenters emne og fokus ændres i takt med ændringer i den sociale bevidsthed. Tidligere blev hovedvægten lagt på idéer og opfindelser inden for chassis, konventionel motorteknologi og transmission, mens digitalisering og elektrisk mobilitet på nuværende tidspunkt står øverst på listen. I alt har virksomheden i øjeblikket ca. 13.000 patentfamilier over hele verden, hvilket svarer til ca. 23.000 individuelle patenter og patentansøgninger. Audi beskæftiger i den forbindelse specialiserede patentadvokater til at tage sig af de komplekse procedurer. "Vi beskytter vores ingeniørers ideer og opfindelser og dermed vores 'Vorsprung durch Technik'," siger Jama Askaryar, den patentadvokat, der er ansvarlig for elektriske og hybride drivlinjer.

AUDI AG har anmeldt flest patenter på elektriske drivlinjer i Tyskland

Mens mange konkurrenter køber elektrisk drivlinjeteknologi, udvikler Audi den selv på mange områder. Som det mest innovative premiummærke har Audi anmeldt flest patenter på elektriske drivlinjer i Tyskland, og statistikken beviser det også. Ifølge en analyse af det tyske patent- og varemærkekontor og det europæiske patentkontor blev der i 2019 anmeldt 660 patenter alene med virkning i Tyskland. Disse ansøgninger omhandler kun køretøjer med elektriske drivlinjer, og sammenlignet med 2017 svarer det til en stigning på 42 procent. Med 57 patentansøgninger indgivet for plug-in-hybrider og de fuldt elektriske audi e-tron modeller var Audi den producent med flest patentansøgninger. "Dette er 'Vorsprung durch Technik' og viser den store innovative ånd hos vores udviklere," siger Roman Straßer, chef for udvikling, el-elektronik og opladningssystemer. Men ikke kun Patentstyrelsen dokumenterer Audis ’Vorsprung’ inden for idéer og opfindelser. I 2020 udråber det anerkendte Center for Automotive Management Audi som vinder inden for alternative drivlinjer med AutomotiveINNOVATIONS Award.

Eksempler på patentanmeldelser

To Audi ingeniører har opfundet en ny metode til drift af elmotorerne i Audi e-tron. Funktionen til forudseende strømtilførsel til elmotorerne via en intelligent og innovativ elektronikstyring øger køredynamikken. Samtidig minimeres strømforbruget, fordi de ønskede kørekommandoer "tænkes" og indledes forudseende.

Audi patenter findes også inden for væskemekanik – altså udnyttelse af væskers fysiske strømningsegenskaber. Fx til effektiv afkøling af rotoren i en elmotor. Traditionelt afledes varmen udefra, men det gør Audi desuden via et kølemedie og intelligente kølekanaler direkte i rotorkernen – altså indefra. Det komplekse tekniske mesterværk ved samlingen af de enkelte rotorplader resulterer i en særligt effektiv rotorkøling.

Et andet eksempel på opfinderånden inden for elektrisk mobilitet hos Audi er et patent, som giver mulighed for affjedring ved hektisk brug af speederen. Dermed kan man undgå belastningsændringer ved overgangen fra træk til påløb. Det sker via en avanceret filtrering af kørselsforholdene. Det inddrager og optimerer alle parametre fra førerens ønsker til den aktuelle drejningsmomentfordeling til de to aksler og til alle fire hjul.

Teknologiske højdepunkter fra Audis historie

Det hurtige permanente quattro firehjulstræk har været og vil fortsat være et fyrtårn for ’Vorsprung durch Technik’. Med firehjulstræksteknologien, der blev præsenteret i den originale quattro på Genève Motor Show i 1980 efter en treårig udviklingsperiode, revolutionerede Audi ikke kun bilindustrien, men også motorsport.

Talrige andre Audi-innovationer og patenter har også haft en betydelig indflydelse på bilen. For eksempel blev Audi Space Frame afsløret på Frankfurt Motor Show IAA i 1993, hvor aluminium erstattede det tidligere anvendte stål som materiale til karrosseriet i Audi A8. Indtil i dag har denne letvægtsteknologi været i konstant videreudvikling. Den nuværende Audi A8 kombinerer endda en materialeblanding af fire forskellige letvægtsmaterialer: aluminium, stål, magnesium og kulfiberforstærket plastik (CFRP) - til et nyt niveau af multimaterialedesign.

Læs mere om Audis teknologier i Technology Lexicon


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk